|
||
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
|
||||||
--- Navigace ---
--- Menu ---
|
|
|||||
Víra ve Dvanáct bohů je nejrozšířenějším náboženstvím Aventurie. Panteon zahrnuje dvanáct božstev; tento počet byl ustanoven Silem-Horaským ediktem. (Byl to takový malý úskok, pokus o sjednocení národů, po němž zákonitě musela následovat náboženská válka. V době, kdy se odehrává trilogie RoA, se již tato situace poněkud vyjasnila, zvláště ve vztazích Aventurie s ostatními kontinenty.) Božstva si můžeme rozdělit podle jejich původu na güldenlandská (Praios, Efferd, Travia, Boron, Peraine, Rahja), tulamidská (Rondra, Phex), trpasličí (samozřejmě Ingerimm), ještěřího lidu (Hesinda, Tsa) a thorwalská (Firun). Můžeme si povšimnout, že se zde nevyskytuje žádný dobrý bůh nebes, což je víra typická spíše pro jižní země. Zde na Severu, kde musí lidé vzdorovat chladu, je sluneční bůh přirozeně považován za nejvyššího, za samotného dárce života. Samozřejmě všichni lidé neuctívají bohy stejným způsobem, samozřejmě dosud přetrvala také víra v různá lokální božstva, která byla později včleněna do nové víry jako různí polobohové a démoni. Existují i různé tajné kulty s ještě různějšími modlami, ostatně pár jich potkáte i v RoA. Protože jména bohů jsou zároveň názvy měsíců, každý má svého patrona již od narození. Není dobré božstva zanedbávat, nebo je dokonce urážet. Jejich požehnání nebo naopak odvrácení může o mnohém rozhodnout. Pokud si pročtete níže uvedené informace o jednotlivých božstvech, a snad si dokonce některé z nich získá vaše sympatie, nabízíme též různá jména (z oficiálních pramenů), jak svého hrdinu či hrdinku pojmenovat. Pokud jste někde našli či dokonce sami vymysleli další vhodná či dobře znějící, nebojte se nám je poslat! BOHOVÉPRAIOS![]() Je nejvyšším bohem z Dvanácti a zároveň hlavním bohem Říše Středu, největšího arkánijského státního útvaru. V podobě slunce cestuje každý den po obloze ve věčném, neměnném řádu. Cení si pravdomluvnosti a odvahy, milosrdenství lze však od něj očekávat jen stěží. Praiosovy chrámy jsou nejbohatší a nejmocnější jak na venkově, tak i ve městech. Jeho kult je rozšířen mezi šlechtici a také v řídce osídlených Temných zemích. Praiosovo uctívání zde závisí především na cestovatelích z civilizovanějších oblastí. Ačkoliv i zde podléhají veleknězi (jako např. ve Weidenu a Bornlandu), uctívání není tak intenzivní jako v ostatní Aventurii. Zde mezi šlechtici stojí Praios většinou až na druhém místě za Rondrou, ačkoliv je prohlašován za Knížete bohů. "Praios se neospravedlňuje, on je!" Jména v jiných zemích: Pprsss (H'Ranga), Brajan (Hexatéer, Myranor), Aurisha (Tharpura), Praina (stará Nostrie), někdy také Obaran (Utulus) Tituly: Kníže bohů, Král bohů, Bůh králů, Pán alveranských plání, Soudce nebes Aspekty: spravedlnost, pravda, vláda, slunce, magické siločáry, hierarchie, měření času, řád, jih, soud Souhvězdí: Slunce, Gryf Posvátný symbol: gryfí koruna Zvíře: gryf Rostliny: jedlé kaštany ("bosparany"), slunečnice ("květ Praiosův"), třezalka, ibišek Barvy: zlatá, rudozlatá Drahé kameny: jantar, žlutý diamant, citrín Artefakty: Oko Praiosovo, věčné světlo, zářící čelenka Posvátné dny: 1. Praiose - letní slunovrat, 29. Travie - svátek sv. Gilborna Démonický protivník: Blakharaz Nejvýznamnější chrámy: Město světla v Garethu, Kupolový chrám v Beilunku, Orákulum v Balträa, chrámy v Elenvině, Gryfím Hradci (Greifenfurt), Praiosdanku, Fsaru, Kusliku, Ragathu, Wehrheimu... Řády: Řád Praiosova zářícího soudu (?), Svatá inkvizice, Sluneční legie, Řád posvátných strážců, Ucuriatové Jména: Praionor, Praiosson, Praiothur, Praiodan, Praiowin, Praiadne, Praiota RONDRA![]() Bohyně války, bouře a boje muže proti muži. Lest nebo podvody jsou jí cizí, naopak čest, pravda a statečnost jsou vlastnosti, kterými jí vzdávají hold její stoupenci. Podporuje také věrnost a dokonalou sebekontrolu těla i mysli. Jejími největšími slavnostmi jsou bezpochyby souboje, turnaje a ukázky tradičních bojových tanců. Její chrámy bývají v Aventurii většinou dobře opevněny, také její kněží jsou dobře vybaveni kroužkovými košilemi, varkoči a meči a také chrámové hodnosti jsou vojenské. Jsou velmi hrdí a nevyděsí je žádný vpád zvenčí, čímž vyjadřují úctu své Paní. Zbabělost či lest jsou těmi největšími hříchy, jaké si dokáží představit. Možná by ještě stálo za to zmínit Thalionmel z Neethy (též "Lvice z Neethy"), což je hlavní světice Rondřina kultu. Je to nejznámější hrdinka Aventurie a lidé se k ní modlí, když stojí proti velké přesile. Traduje se, že zcela sama bránila most přes řeku v Chababu proti útočníkům z Novadisu. Thalionmel zahynula při obraně mostu a pobila velké množství nepřátel. Její mrtvé tělo však nikdy nepřátelům do rukou nepadlo... Jména v jiných zemích: Rahandra, Ra'andra, Rascha Andra (staří Tulamiďané), Rhondara (Novadis), Rrondr (Leonir), Rron'Shur (Tighrir), Trondaja (Vinshina), Xahandra (Salahbathmala), Rondris (Hjaldinger) Aspekty: boj, čest, čestný souboj muže proti muži, statečnost, odpovědnost, hrom, blesk, vichřice Souhvězdí: Meč Zvíře: lvice Rostliny: drnák, kosatec, ohnivé lilie, šafrán, krokus Barvy: červená na bílé Drahé kameny: smaragd, rubín, lví oko Artefakty: Rondřin meč, čarovné brnění, lví helmice, bouře blesků, Thalionmelin meč, ardarský štít Posvátné dny: 5. Rondry - Den přísahy, 4. Peraine - svátek Thalionmel, 4. Travie - Den hrdinů, 15.-16. Rondry - Svátek meče Démonický protivník: Belhalhar Nejvýznamnější chrámy: Perricum, Baburin, Arivor, Donnerbach, Wehrheim, Angbar, Gratenfels... Řády: Ardarský svatý řád z Arivoru, Svatý řád obranný z Rhodensteinu, chrám Amazonek, Svatý řád Naší Paní Rondry z arivorského divadla, Chrámový řád z Jerganu, Řád hromu, Řád posvátné krve mučedníků arivorského divadla ze Salzsteige, Řád mečů z Garethu, Řád nejvyšší stráže ku cti sv. Yppolity, Řád posvátného hněvu Paní Rondry Jména: Rondara, Rondhara, Rondirai, Rondradan, Rondral(i)a, Rondralieb (doslova: Rondramil), Rondrara, Rondred, Rondrariadne ,Rondreich, Rondria, Rondriane, Rondriga, Rondrathene, Rondrigo, Rondrija, Rondril, Rondriwjulfa EFFERD![]() Bůh moře, vln, životodárného deště a pramenů, ale také vzduchu a bouří. (Na rozdíl od Rondry je pro něj důležitější vítr a déšť.) Modlí se k němu hlavně námořníci, proto také jeho chrámy stávají poblíž přístavů. Jak se zdá, je jediným bohem podmořského národa Neckerů a je zobrazován stejně jako oni - horní polovinu těla jako dospělý muž, dolní jako rybí ocas, a jeho zbraní je trojzubec, jímž dokáže vytvářet obrovské vlny. Rozhoduje o množství ulovených ryb a drží svou ruku nad utonulými. Je pravým opakem Ingerimma a jeho nepřátelským živlem je oheň, což je i sféra působnosti zemní démonky Charyptoroth, a největšími protivníky jsou mu tedy nepřirození obyvatelé vod (různé magické příšery apod.) a samozřejmě znečištění. Jména v jiných zemích: Effard (Hexatéer), Ephar (Myranor), Efiirt (Risso), Efhardh (Loualil), Eshvardi (Par-Al-Narkram), Ephardi (Koreshbath), Effar (Hjaldinger), Efrun (Schurachai) Tituly: Nevypočitatelný, Nevyzpytatelný, Starý bůh, Náladový bůh, Pán cyklů Aspekty: moře, voda, plavba, vzduch, déšť, bouře Souhvězdí: Delfín Zvíře: delfín Rostliny: leknín, cedr, potočnice Barvy: modrozelená, tyrkysová Drahé kameny: akvamarín, perla, měsíční kámen, lapis lazuli (obzvlášť pro Neckery) Artefakty: Efferdův džbán na vodu, hůl s delfíny, dvanáct slz, Efferdův roh z Rethisu Posvátné dny: 1. Efferda - Den vod, 30. Efferda - Svátek ryb Démonický protivník: Charyptoroth Nejvýznamnější chrámy: Bethana, Perricum, Harben, Albenhus, Grangor, Brabak... Řády: Bratři Efferdovi (Gilda vodních lidí) Jména: Efferdan, Efferdan(a/e), Efferdin, Efferdito, Efferdwin, Efferlill TRAVIA![]() Ochránkyně domova, domácího krbu, pohostinnosti, věrnosti, manželské lásky a rodiny. Jako Gyldara je považována i za patronku štěstí a bohatství. Je druhým potomkem Neretona, boha říše mrtvých a soude duší, a bohyně Sumu, pramatky všeho života, uctívané druidy. Vždy nabízí pomoc těm, kteří ji potřebují. Do jejích chrámů se často uchylují žebráci a uprchlíci, protože nikdo - ani městská stráž - se neodváží tasit zbraň na posvátné půdě. Jména v jiných zemích: Travina (Hexatéer), Gyldara (Myranor), Drawina (Hjaldinger) Aspekty: pohostinnost, vlast, oheň v krbu, věrnost, skromnost, pomoc potřebným Souhvězdí: Husa Zvíře: divoká husa Rostliny: buk, lípa, rudý náprstník Barvy: oranžová Drahé kameny: safír Artefakty: posvátný Kotel, Husí krk (??), plášť sv. Maschy, zlaté vejce Posvátné dny: 1. Travie - Den návratu domů, 12. Travie - Den věrnosti Démonický protivník: Lolgramoth Nejvýznamnější chrámy: Rommilys, Baliho, Brokscal, Eslamsroden, Gerasim, Kendrar, Kyndoch, Lowangen, Travingen... Řády: Řád ochrany vlasti a domácího krbu, Řád sv. Badilaka, Tři sestry Severu Jména: zatím žádná :-( BORON![]() Mlčenlivý pán podsvětí se dá jen těžko přesvědčit k tomu, aby duši zemřelého propustil ze svého ledového objetí. Je ale také bohem spánku a snů. Jeho symbolem je vedle havrana i zlomené kolo - často ho nacházíme vytesané na náhrobcích. Jeho kněží mají zapovězeny všechny rozkoše a slasti. Pro věřící z Al'Anfy je tím nejvyšším z Dvanácti. Jména v jiných zemích: Bairun (Vinshina) Aspekty: smrt, spánek, zapomnění, mlčení, klid, temnota Souhvězdí: Mincíř Zvíře: havran Rostliny: kadidlo, ebenové dřevo, černý a bílý lotos, mák Barvy: černá Drahé kameny: černý karneol Artefakty: hůl zapomnění, Codex Corvinus, Černá kniha Posvátné dny: 1. Borona - Svátek smrti Démonický protivník: Thargunitoth Nejvýznamnější chrámy: Punin, Winhall, Rashdul, Boronia, Khefu, Al'Anfa, Mengbila, Selem Řády: Golgaritové, Marbidenové, Etilianové, Noionité, Čedičová pěst, Havraní garda, Chrámová garda, Ruka Boronova Jména: Boronian, Borotin, Borondil, Boromil, Boronwyn, Borondria HESINDA![]() Bohyně moudrosti, magie a svobody, ale také umění hudebního, výtvarného i dramatického. Jejím atributem je světlo, tedy "osvícení" a prozření, neboť hloupost a omezenost je pro ni ten největší hřích, naopak lidé riskující kvůli poznání jsou jejími hrdiny. K jejím chrámům mnohdy patří i rozsáhlé knihovny, tradiční divadelní scény a sbírky magických artefaktů. Hlavní zásady Hesindiných kněží: "Jen to, co je uklidněno, může být očištěno." "Jen to, co je očištěno, může být vyzkoušeno." "Jen to, co je vyzkoušeno, může být osvíceno." "Jen to, co je osvíceno, je skutečně svobodné." Jména v jiných zemích: H'Szint (H'Ranga), Sindarra (Gjalsker), Balashinda (Sumurrer) Aspekty: vědění, magie, řeč, písmo, dějepisectví Souhvězdí: Had Zvíře: had Rostliny: krvavý jilm, lotos Barvy: žluto-zelená Drahé kameny: onyx, serpentin, sůl Artefakty: Infundibulum vševědoucích, tabule sv. Canyzetha, hadí hůl sv. Argeliona, koruna všeho vědění, portréty mocných, socha Hesindy s malým školákem, křišťál základních proměn, zářící koule z Altaii Posvátné dny: 30. Phexe - Svátek potopení, 30. Rahji - Svátek očištění, 30. Efferda - Svátek zkoušky, 30. Hesindy - Svátek osvícení Démonický protivník: Amazeroth Nejvýznamnější chrámy: Kuslik, Gareth, Tiefhusen, Silas, Vinsalt, Festum, Methumis, Baburin Řády: Draconitové Jména: Hesindian, Hesander, Hexander, Hesindiane, Hesindaya FIRUN![]() Pán věčné zimy a chladu, bůh lovu a ochránce lovců. Vládne uprostřed nejtemnější a nejchladnější části roku. Modlitby ani prosby lidí ho nezajímají, ale zato dává naději těm, kteří se nevzdávají. Jeho chrámy nejsou nijak pevně organizovány, je to spíše individuální. Být jeho knězem je těžké, znamená to spoustu odříkání a útrap a učení přežijí jen ti nejsilnější, kteří dokáží na dálném Severu vzdorovat jeho moci. Nejvyšší představený chrámu, Bílý muž, je podle tradice podřízen Strážci bjaldornského chrámu (o Bjaldornu a lovci Mikailovi se dozvíte více v sekci Kalendář). Ale tam, kde Firun zuří ve svém chladném běsu, je jeho dcera Ifirn naplněna lítostí nad lidmi. Mnozí proto vzývají spíše ji. Jména v jiných zemích: Ifrunn (Gjalsker), Frunu (Fjarninger), Ullramnar (Hjaldinger), Efrun (Schurachai), Pán zimy (Nivesané), částečně je identický také s Pheronosem (Myranor) Aspekty: zima, lov, led, odříkání Souhvězdí: Lední medvěd Zvíře: lední medvěd Rostliny: borovice, jalovec Barvy: bílá, ledově modrá Drahé kameny: horský křišťál Artefakty: Firunův prsten, Mikailův šíp Démonický protivník: Belshirash Posvátné dny: 1. Firuna - Den lovu, 11. Firuna - Den jelenů, 30. Firuna - Den Ifirn Nejvýznamnější chrámy: Bjaldorn, Festum, Riva, Farlorn, Leskari, Tiefhusen Řády: nemá Jména: Firutin, Firunian, Firuna TSA![]() Bohyně života, stvoření a znovuzrození, ale také nových začátků. Je nejmladší z Dvanácti a tedy strážkyní počátku koloběhu života. Může pomoci vašim hrdinům vzdálit se od cesty do Boronovy říše. Její kněží nesmějí zabít nic živého. V Maraskanu je Tsa uctívána společně s Boronem jako jedna bytost, někde je pro změnu považována za obryni. Jména v jiných zemích: Zsahh/Z'zah (H'Ranga), Nejmladší (Myranor), Tscha (Shingwa) Aspekty: změna, zrození, mír, obnova, děti Souhvězdí: Ještěrka, patří jí také hvězda Sajalana Zvíře: (mnohobarevná) ještěrka Rostliny: třešeň a všechny květiny Barvy: všechny barvy duhy Drahé kameny: opál Artefakty: ještěrčí oči, Tsina křída Posvátné dny: 30. Tsy - Den obnovení Démonický protivník: Asfaloth Nejvýznamnější chrámy: Khunchom, Punin, Dragenfeld Řády: Tři sestry Severu, Bratrstvo Tsina druhého prstu Jména: Tsael, Tsafried (dosl. Tsamír), Tsaiane, Tsaingla, Tsalin PHEX![]() Bůh noci, obchodníků a zlodějů. Nic lidského mu není cizí a jeho uctívači tedy mají k němu blíž. Jeho chrámy (resp. prostory, které jsou určeny k veřejným účelům) zdůrazňují především jeho obchodní aspekt, protože je také bohem štěstí a veselí, ale také utajení. Je i božstvem Měsíce a hvězd a u Tulamiďanů též bohem magie, a tudíž trošku fušuje do řemesla i Hesindě. Jeho církev je velmi dobře organizovaná, zvláště její hierarchie. Phexovi kněží jsou nazýváni "měsíčními stíny", akolytové (učedníci) jen "stíny". Nemusejí být přímo budoucími kněžími, ale i obchodníky, členy některého z řádů nebo zpravodajské sítě Nanduria. Novicům se říká "šedí" nebo "lištičky" :-) Představený chrámu je "vikář hlídač", velekněz "Stín noci". Nejvyšším nadřízeným, a také vůbec největší záhadou Phexova kultu je "Měsíc". Nikdo ho nejmenoval do úřadu, nemá jméno a pochopitelně nikdo nikdy neviděl jeho tvář. Někteří tvrdí, že Měsíc je Phex sám, a je kolem toho i spousta jiných spekulací a teorií. Kde tedy leží pravda? Ve stínech, samozřejmě. A na závěr krásné aventurijské přísloví: Pomoz si sám, a Phex ti pomůže. Jména v jiných zemích: Fekorr (Gjalsker), Feshavat (Makshapuram), Feqz, Feqs, Bal Feqz (staří Tulamiďané), Fekol (trpaslíci - hledači diamantů) Aspekty: obchod, zlodějina, noc, mlha, lest, štěstí, humor, vlastní odpovědnost Souhvězdí: Liška Zvíře: liška, fenek, mungo (?), krysa, potkan Rostliny: tis červený, badyán, pomněnka, "krev Mady" Barvy: šedá, tyrkysová Drahé kameny: tyrkys Artefakty: Phexův stínový prostor, padlá hvězda, stříbrný klíč k Měsíci Posvátné dny: 16. Phexe - Den Phexův, 24. Phexe - Den štěstí, 16. Efferda - Svátek mlhy Démonický protivník: Tasfarerel Nejvýznamnější chrámy: Charypso, Chorhop, Drôl, Elenvina, Fasar, Gareth, Gashok (cože, taková pr***!!!), Kannemünde, Kyndoch, Lowangen, Trallop... jeho chrámem je i prakticky celé město Phexcaer Řády: Nanduriatové, Mada Basari, Beni Fessiri, Stíny hvězd, Válečníci stínu, eventuálně také Mungové Jména: Phexlyn, Phexaiadne PERAINE![]() Bohyně plodnosti a léčivých umění. Je známá svou náklonností ke všem živým stvořením. Dohlíží na úrodu a přírodní rovnováhu. Uctívají ji hlavně venkované. Jména v jiných zemích: Paranja (Hexatéer, Fasar), Perascha/Peraschia (Trollzacker) Aspekty: plodnost, úroda, rolnictví, rostliny, pomoc druhým, léčitelství Souhvězdí: Čáp Zvíře: čáp, ibis Rostliny: jabloň, pomeranč, česnek, cibule, pórek Barvy: zelená Drahé kameny: achát Artefakty: Perainina rukavice, kotlík, setba života, šála zázračného uzdravení, džbánek sv. Lindegardy Posvátné dny: 1. Peraine - Svátek setby, 1. - 3. Travie - Svátek sklizně Démonický protivník: Belzhorash Nejvýznamnější chrámy: Anchopal, Ilsur, Zorgan... Řády: Therbunitové, Tři sestry Severu Jména: Parainor, Parinor, Peraenja, Peraenjow, Perainbart, Perainerich, Perainian, Perainiane, Perainidan, Perainio, Perainor, Peranka, Peranwyn, Peraylla, Perinyo INGERIMM![]() Bůh kovářského umění a tvořícího, ale i ničivého ohně. Naučil všechny inteligentní rasy zpracovávat kovy a využívat oheň, zároveň nás ale učí bázni a úctě k tomuto elementu. Je uctíván především trpaslíky, ale také kyklopy, často jako jediný bůh. Právě trpaslíci přinesli tento kult lidem a jsou jeho nejhorlivějšími vyznavači. Kněžími a kněžkami v jeho chrámech jsou proto téměř bezvýhradně oni a jsou tudíž přesvědčeni, že nikdo jiný nedokáže Kováři vyjádřit tak hlubokou úctu, jakou si zasluhuje. Jména v jiných zemích: Angrosch (trpaslíci), Angarai/Gravesh (orkové), Angara (Fjarninger), Egremma (Sumurrer), Bal'Ingra/Baal-Ingra (Kerrishiter), Ingra (dříve), N'Gremar (Grolme), Anghravash Ferkina), Grorrn (Hjaldinger, Era'Sumu), Inkra (Schurachai) Aspekty: odolnost, vytrvalost, síla, moc, píle, věčný oheň ve výhni Souhvězdí: Kladivo a kovadlina Element: oheň Rostliny: jedle, červené zelí Barvy: červená, černá Drahé kameny: rubín Artefakty: Ingerimův kámen, posvátná lucerna z Angbaru, ohnivý prsten, prst Ingerimmův Posvátné dny: 21. Ingerimma - Den zbrojířů Démonický protivník: Agrimoth Nejvýznamnější chrámy: Angbar, Gareth, Schlund, Salza, Taladur, Uhdenberg, Zwerch, Notmark, Ragath, Tjolmar... Řády: Ženci, Bratrstvo planoucího ohně Jména: Ingramosch RAHJA![]() Bohyně vína, radosti, potěšení, fyzické lásky, krásy, opojení a také koní. V Aventurii se říká, že mnoho bohů lidem dopřává, ale jen Rahja jim dává to, co opravdu chtějí. V jejích chrámech se často pořádají prostopášné slavnosti a nevázané orgie. Její kněží a kněžky a chrámové tanečnice nosí rozevláté róby z červených závojů s mnoha ozdobami. V největším Rahjině chrámu v Belhance je na každoroční slavnosti volena "královna", zvaná "Bohyní milovaná", která pak zastává úřad nejvyšší kněžky po celý další rok. Kromě klisny je jejím symbolem také tančící dívka. Jména v jiných zemích: Raitja (stará Nostrie), Adschaja, Beli Rascha (staří Tulamiďané), Rascha (Ferkina/Trollzacker), Raschia (Trollzacker), Radscha/Radscha Uschtammar/Uschtammar (Tulamiďané), Dschella (Novadis), Raja (Myranor), Raia (Hexatéer), Raischa (Vinshina), RaDja (Amaunir), Raias (Ravesaran), Peradschaja (Thalusien) Aspekty: láska, chuť, opojení, víno, nadšení, harmonie, krása, slavnosti, koně, květiny, radost Souhvězdí: Klisna Zvíře: bílá nebo rezavá klisna, v Tulamidii také hřebec nebo kráva Rostliny: růže, divoké i šlechtěné víno, rhodské dřevo, kakaovník, cukrová řepa, cukrová třtina Barvy: různé odstíny červené Drahé kameny: ametyst, růženín, granát Artefakty: Rahjina číše, pás Levthana z Tiefhusenu, nebeský ametyst z Festumu Posvátné dny: 1. - 7. Rahji - Svátek radosti Démonický protivník: Belkelel Nejvýznamnější chrámy: Belhanka, Tiefhusen, Fasar, Baliho, Gareth, Teremon... Řády: Řád šavlových tanečníků, Řád růže, Rahjini kavalíři z Belhanky Jména: Rahjana POLOBOHOVÉ
Syn Phexe a Rahji, ochránce dobrodruhů, mořeplavců a cestovatelů. Jeho uctívání je rozšířeno hlavně na Kyklopských ostrovech (Zyklopeninseln). |
27.07.2017, 17:46:36 -
![]() ![]() |
25.04.2010, 11:17:31 -
![]() ![]() |
Design by Xeon.cz © 2005 - 2023 |